

Dne 28. května 2025 proběhla v prostorách Základní školy T. G. Masaryka v Jihlavě závěrečná akce projektu A3Learning pořádaná ve spolupráci s Národním pedagogickým institutem (NPI). Akce se zúčastnilo 64 aktivních účastníků – učitelů a jejich žáků – a přibližně dalších 30 návštěvníků dorazilo alespoň na kratší část programu.
Představení výstupů projektu A3Learning
Cílem setkání bylo představit hlavní výstupy mezinárodního projektu spolufinancovaného z programu Erasmus+, který je zaměřen na kombinované vzdělávání (blended learning), který propojuje prezenční a online výuku včetně zapojení moderních digitálních nástrojů a metod vhodných pro výuku. Mezi zmíněné výstupy patří zejména model kompetencí a nově vytvořené lekce a materiály pro rozvoj učitelů a žáků potřebných pro aplikace přístupu, scénáře pro vyzkoušení kombinovaného způsobu výuky, nebo platforma komunity, kde je možné nalézt praktické příklady testování přístupu (výstupy žáků). Kompetenční model i vzdělávací materiály definují a podporují rozvoj těchto digitálních kompetencí potřebných proto, aby bylo možné přístup A3Learning aplikovat:
- Vytváření a úprava digitálních zdrojů pro výuku
- Digitální výuka
- Personalizace a diferenciace
- Analýza důkazů
- Zpětná vazba a plánování
Dalším stěžejním výstupem projektu je příručka A3Learning, která shrnuje metodologii projektu A3Learning, který usiluje o zavedení flexibilního, inkluzivního a digitálně rozvinutého kombinovaného způsobu výuky. Dokument slouží jako praktický průvodce pro školy, které chtějí přejít od krizového online vyučování k udržitelnému, modernímu a kvalitnímu digitálnímu vzdělávání.
Během jihlavské akce bylo účastníkům představeno, kdo a jak může tyto výstupy A3Learning využít v praxi (na podporu výuky ze strany učitelů nebo podporu učení na straně studentů), nebo celý koncept aplikovat v rámci školy). Konkrétní aktivity na stanovištích pak byly ukázkou toho, jak lze určité digitální nástroje využít. Na stanovišti s Canvou děti a učitelé tvořili plakát s aktivitou na prázdniny, který byl animovaný a interaktivní. Dále si účastníci na stanovišti s animací vyzkoušeli, jak vytvořit krátký film za použití nástroje Stop Motion. Na stanovišti 3D tisku se studenti a učitelé seznámili s prací v nástroji TinkerCad. V TinkerCadu si účastníci aktivity tvořili předměty na téma prázdniny. Posledním stanovištěm byla práce s AI, kde si studenti a učitelé vyzkoušeli, na co všechno lze AI využít (tentokráte pro naplánování školního výletu s určitým finančním obnosem a dalšími parametry).
Interaktivní program v prostředí školy
Celá akce probíhala interaktivní formou přímo ve školním prostředí, což umožnilo učitelům i žákům okamžitě aplikovat nové poznatky v reálném čase. Ve smíšených týmech se společně zapojili do praktických workshopů na několika stanovištích, kde zkoušeli různé digitální nástroje pod vedením zkušených lektorů z NPI. Díky těmto aktivitám si učitelé i studenti odnesli nejen nové znalosti a dovednosti, ale také inspiraci, jak tyto technologie využít ve výuce.
Podpora od NPI včetně IT auditu
Akci spolupořádal kromě ZŠ T. G. Masaryka v Jihlavě také Národní pedagogický institut, který podporuje vzdělávání pedagogů. Na místě byl k dispozici konzultant NPI, který pomáhal zapojeným učitelům reflektovat zkušenosti z interaktivní části akce a provázat zkušenosti s kontextem RVP dokumentů a rozvojem digitálních kompetencí a informatického myšlení žáků. Zástupci škol se také mohli seznámit s možností bezplatného IT auditu, díky němuž mohou školy zjistit svá slabá místa v nastavení kybernetické bezpečnosti a konektivity ve škole a získat doporučení pro další rozvoj digitální infrastruktury. Institut NPI také informoval o dalších vzdělávacích programech pro učitele a zdrojích, které jsou školám v oblasti rozvoje digitálních kompetencí k dispozici zdarma do prosince 2025 z Národního plánu obnovy.
Pozitivní ohlasy a poděkování
Akce sklidila velmi pozitivní ohlasy od všech zúčastněných. Učitelé i žáci ocenili formát společného učení – možnost učit se a tvořit bok po boku – je považován za výrazně přínosnější než tradiční oddělené formy vzdělávání. Spolupráce je ostatně součástí přístupu A3Learning, je velmi důležitá a je prostřednictvím výstupů projektu podporována. Mnozí účastníci odcházeli nadšeni novými nápady a konkrétními nástroji, které mohou hned zítra využít ve výuce.
Velké poděkování patří ZŠ T. G. Masaryka v Jihlavě a jejímu vedení za poskytnutí prostor a podporu akce. Zejména bychom chtěli vyzdvihnout pomoc paní učitelek Vodrážkové a Veselé, které se významně podílely na přípravě celé akce. Díky jejich nadšení a spolupráci se podařilo zrealizovat inspirativní setkání, jež úspěšně zakončilo projekt A3Learning.
Dále bychom rádi poděkovali NPI, které s námi akci spolupořádalo a finančně podpořilo, což bylo pro uspořádání této akce v interaktivním formátu velmi důležité a cenné. Díky odbornému a finančnímu zázemí NPI bylo možné vytvořit prostředí, kde si žáci i učitelé mohli moderní technologie skutečně vyzkoušet v praxi.
️ Více informací o projektu A3Learning a možnostech podpory digitalizace škol najdete na následujících odkazech:
📘 A3Learning kompetenční model
🧑🏫 A3Learning školící materiály pro učitele
📝 A3Learning výukové scénáře pro učitele
🎒 A3Learning studentský toolkit pro žáky
👨👩👧 A3Learning materiál pro rodiče (jak přistupovat k dětem při pohybu v online prostoru)
🖥️ Podpora NPI pro školy při zavádění ICT revizí RVP
🖥 Uspořádejte akci se sdílením Vašeho projektu, získejte finance od NPI ČR
Těšíme se na další podobné akce, kde budeme společně objevovat možnosti digitálního vzdělávání!






































